Crown 39

2011, Junkö hamn, Luleå skärgård

Crown 39

Sveriges för sin tid magnifikaste "cruiser/racer” skriver Curt Gelin i sin bok 700 segelbåtar och fortsätter:

Så kan Crown 39 beskrivas, en elegant havskappseglare ritad av Håkan Södergren. 39:an kom till i ett samarbete mellan anrika Söderkvist varv i Oxelösund, omdöpt till Crown Marine, och konstruktörens största kund finnländaren Stig O. Nordblad med Finngulf Marine utanför Åbo.

Crown/Finngulf 39

Crown 39 presenterades runt 1984. Från början tillverkades skrov och däck av Finngulf Marine och inredningen tillverkades i Sverige. Varvet Crown Marin i Oxelösund gick dock i konkurs redan 1986 efter att 16 båtar beställts.

Inredningen tillverkades och monterades på Albinssons snickeri i Sölvesborg och båten slutmonterades i Oxelösund.

Efter att varvet i Sverige lagt ner fortsatte Finngulf Yachts tillverka båten under namnet Finngulf 39. Skrov nr 17 blev då FG 39001. En uppdaterad version Finngulf 391 tillverkades från 1990 till att tillverkningen upphörde våren 2005. Totalt tillverkades 109 exemplar.

Enda skillnaden mellan svenska Crown 39 och finska Finngulf 39 är att Crown har mahognyinredning och Finngulf har teak, senare modeller har även utvecklats kvalitetsmässigt.

Skillnaden mellan Finngulf 39 och Finngulf 391 är framförallt att FG 391 fick nytt elliptiskt roder, modifierad rigg och ny sittbrunn. I övrigt är skrov etc identiskt.

Imagine

Den här båten

Skrovet byggdes som nr 2 av de 16 som byggdes av varvet i Oxelösund, men denna var den som monterades ihop sist, orsaken var att en av de ledande, anställda på varvet skulle ha den för egen del.

Båten har haft dessa namn genom åren (vad som varit möjligt att spåra)

3 Glas                 1986 -

6 Glas        April  1991 -

BizziBee     Juli    1994 -

Imagine     Maj     2011 -   

Data

Konstruktör:               Håkan Södergren

Tillverkare:                Finngulf/Crown marin

Längd överallt:          11,97 m                 Storsegel:   44 / 40 kvm

Längd i vattenlinjen:   9,20 m                 Genua I:     46 kvm

Bredd:                        3,54 m                 Genua II:    37 kvm

Djupgående:               1,95 m                 Genua III:    28 kvm

Deplacement:             8 ton  (1)              Självslående fock: 28 kvm

Fenköl (bly):               2,8 ton                 Spinnaker:  100 kvm

Motor:                        Volvo Penta MD2003 27Hk. S-drev

Rigg:                          7/8-del. Genomgående mast. Dubbla något bakåtsvept spridare.

.                                Backstag, underbackstag.

Masthöjd:                  19 m

Lystal:                        1,27                     SRS:    1,262

Bränsletank:             55 liter

Vattentank:            100 liter

Antal kojer                 7

Ruffhöjd:                   1,95

Anm 1: Vikten står ibland angiven till 6,7 ton i specifikationer. Kranskötaren uppmätte (2017) 7,8 ton vid sjösättning utan mast och tomma tankar. I detta ingår då tillkommande utrustning är bla ankarspel i akter med kätting, autopilot, främre batteribank bogbatteri som knappast väger mer än ca 300kg med diverse skrovförstärkningar.

Konstruktion:  Skrov och däck i handupplagd sandwichlaminat med balsa som distansmaterial. Dubbelskalet går ner under vattenljen och slutar med en längsgående balkliknande förhöjning inne under tofterna som sedan går vidare både framåt och bakåt.

Enkellaminat i akter och skrovskarv i botten, nerbyggd kölficka med bottenbalksystem. Masten vilar på en mastfot med en kraftig och halvmetern stor stålplatta framför kölen.

Övrigt:  Innanpåliggande roder, rattstyrning via länkarm. Negativ akter med eftermonterad integrerad badplattform. Vanten indragna mot ruffsidorna och rätt breda skarndäck, lättarbetat rufftak med låg profil.

Beskrivning

Inredning: Mahognyinredning och teakdurk. Direkt till styrbord om nedgångstrappan finns toalett. Till babord om nedgångstrappan finns ingång till akterruffen som består av en dubbelkoj, en sittplats och en garderob. För om toaletten finns navigationsplats. För om akterruffen finns ett L-format framåtvänt pentry med spis med ugn och dubbla diskhoar. Salong med U-formad soffa till babord och en längsgående soffa till styrbord. För om salongen finns garderob till babord och styrbord (Tidigare fanns ett handfat till styrbord). Traditionell förpik med två kojplatser. Vattenburen värme dolt infälld i toftkanterna.

Hanterbarhet: Lättmanövrerad tar roder bra, är välbalanserad och är lättstyrd. Dock vid hamnmanöver måste man ta hänsyn till den höga riggen som lätt tar vind, detta en följd av att kölen sitter ovanligt långt bak i förhållande till masten. Dock under segling ingen avdrift, snarare god kurstabilitet och höjdtagningsförmåga. Storseglet är stort och kräver att rosman styr optimalt när seglet skall hissas, för att det inte skall bli tungt. Seglet hissas från sittbrunnen och skotas från skot i skena som går strax framför ratten, lätt åtkomlig för rorsman.

Backstag måste dock hanteras vid gipp och slag det är en nackdel ibland, men kompenseras av att självslående jibb/rullfock underlättar vid normal segling och att behovet att bära genua sällan behövs. Backstag känns dock säkerhetshöjande i grov sjö då riggen är så hög.

En annan Crown (Playoff) som vunnit Gottland runt, här under halv vind på Nämdöfjärden.

Segla

Generellt omdöme att segla: En välbyggd båt med bra seglingsegenskaper. Lättstyrd och lättdriven och tar sjö bra. Har själv toppat 13,5 knop på halv vind och hållit 9,5 i medelfart som bäst. Andra har hållit högre medelfart och toppat runt 17 knop, men då med spinnacker.

Positiva egenskaper: Suverän lättvindsbåt

Negativa egenskaper: Jag har inte hittat några direkta negativa egenskaper ännu.

 

Meriterande kappseglingsresultat med denna båttyp

Fd Cirius/Playoff   Crown nr 15 har vunnit Gottland runt (-96 IMS std) och (-99 IMS RM)

WHITE BEAM      Crown nr 6  har vunnit Gottland runt  (-98, SH-1)

Fd Power             Crown nr xx har kommit 3:a i Gottland runt 2 ggr

P     15,50 m

E       5,00 m

T     14,20 m

LP     6,45 m

J       4,30 m

SL    14,10 m

SMW  7,74 m

SPL    4,30 m

Tågtabell

Tåg                      Längd      Diameter

Storfall                 40,0 m    12 mm

Fock-/genuafall    40,0 m    12 mm

Spinnfall               40,0 m    12 mm

Fockskot               12,0 m     14 mm

Genuaskot            12,0 m     14 mm

Storskot                30,0 m    14 mm

Gaj                       26,3 m    14 mm

Däck.. Indragna vant och släta ytor gör däcket lättarbetat. Storskot framför styrpedistal. Fall nerdragna till sittbrunnen.
Inredning.. Om babord L-format kök med akterkabin bakom. Om stybord toalett direkt efter trappan och navbord framför. Stor salong där masten kommer ner i bordets framkant. Förpik med 2 garderober.
Design.. Rufföverbyggnaden är låg detta gör däcket lättarbetat. Infälld badbrygga i akter praktisk vid bad och äntring i jolle eller mot låg flytbrygga.
Inredning.. Maghognyinredning med många lådor och skåp. Ståhöjd i hela båten. 2 kojer i akterkabin, 2 kojer i förpik och 2-3 i salong.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS