Standardsida

Dimensionering av vagnens mått uppskattas med hjälp av ett fotomontage, baserat på en bild av en finsk systerbåt.
Framaxel köps på blocket, hämtas i Grislehamn tillsammans med andra båtgrejer från Karlskrona
Bakaxel köps på blocket, sitter på en skrotad båtvagn, denna hämtas i Alviksträsk.
Mer detaljerade mått beräknas för vagnens dimensioner, styvhet och önskad svängradie. Beräknad viktfördelning är 70% över bakaxeln för att lättare kunna vrida styrande axelns dragstång för hand. Axeltrycket blir då ca 6 resp 3 ton inkl vagn.
Bredd och nerbyggnad. Kölens beräknade läge ovan mark 11cm frigång över mark 8 cm. (Kölbaljans tjocklek 3 cm).
Kölbalken klar och fastsvetsad i bakaxeln. En "hängande" konstruktion för att få båtens köl så lågt som möjligt. Vagnens frigång under kölbalkens lägsta punkt blir 8 cm, detta för att båten skall rymmas i båthuset.
2 st förhöjda balkar fastsvetsade för att passa över framaxelns tvärbalk.
Det är viktigt att vagnen blir stark och inte böjer sig och därmed trycker i skrovsidor på oönskat sätt. Vill ha ramen extremt styv så båten inte påverkas om hjulen rullar över ojämnheter.
Alla 4 frambalkarna fastsvetsade. Dags att provmontera framaxelns tvärbalk. 4 frambalkar för att öka styvheten/eliminera fjädring i ramen.
Motorlyftskranen var guld värd under bygget, sålde den sedan när vagnen var klar.
Nu börjar det bli bråttom, vi är inne i oktober och båten ligger fortfarande i sjön. Här pågår svetsning av fästen för stöttor. Den sena hösten med allt kallare frostnätter är redan här.
Styrmekanismen med dragstång. Dragstången är 4.5 meter.
Frambalkar med styrmekanismen. Framaxeln monterad.
Klart för båtlyft. Vagnen går att dra efter bil (tom). Tomvikten ligger på ca 2 ton.
Äntligen. Båten på vagnen, det fungerar men jag upptäcker att vissa justeringar behöver göras. En stötta lutar och frigången till marken är "bara" 6 cm under kölen och både båten och kölbalken lutar lite framåt. Det är mörkt och kallt redan kl 18 jag gör vinterservicen direkt, lite snö och frost samma natt. ( Bilden tagen 2 dagar senare då båten skall dras till uppställningsplatsen.
Båten nu bogserad till uppställningsplatsen och upp-pallad fram så att båten står rakt. Planer finns nu på hur vagnen skall justeras till nästa år.
Kölen står i vagnens kölbalja.
Hösten 2011. Gungdämpare. Ett bakre stöd (modifiering) monterades på vagnen efter upptagningen, den tar upp gunget när man går uppe på båten. Först tänkt med massiva stag, men de kraftiga spännbanden fungerar dock så bra att de får sitta kvar. dessutom enkelt justerbara.
Sjösättning 2012
2012 Efter sjösättning. Eftersom vagnen lutar ner framtill så hyvlar kölbaljans framkant i vägen då vägbanan är konvex .. Detta kommer att åtgärdas med att jag monterar lägre hjul bak och att jag brickar upp med 2 cm under framaxeln.

Utvärdering

De sista justeringarna är utförda.

Vagnen blev tillräckligt stabil och även hanterbar för traktorföraren. Svängradien är rätt stor men inte så stor att det blir svårt att få in den i huset när man kopplar till traktorns lyftarm.

Helt rätt att göra axelavståndet ganska kort, som i det hät fallet 3,5 meter.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS