Keel-pro kölskydd

Varför kölskydd

På stora båtar blir påfrestningarna på kölens infästning mycket högre än på mindre båtar beroende på masskrafter och momentarmens längd mellan kölens nederkant till infästningen i skrovet. Enorma tryckkrafter uppstår uppåt omedelbart bakom kölen. samtidigt som det uppstår stora dragkrafter i de främre kölbultarna. Mycket höga krafter uppstår under mycket kort tid om man stöter på urberget i hög fart.

En annan orsak är att djupgåendet 1,95 och en allmänt grund skärgård.

Länk

Länk till Svenska Kosters.se hemsida med mer info

http://www.svenskakoster.se/Svenska_Koster/Keel-Pro.html

 

Förberedelser. Eftersom detta var första gången kölskydd skulle monteras på denna båttyp så utfördes mätning av kölprofilen
Några mätningar i höjd och även läge, ger värden för en profil
Med hjälp av denna ritning kan sedan Svenska koster som tillverkar gummidämparen ställa in sitt formverktyg så att frontprofilen passar kölens framkant
Gammal bottenfärg tvättas bort. Underliggande epoxi sitter bra. Ytan slipas och tvättas igen. Efter att ha provmonterat gummiskyddet så utökades det rengjorda området bakåt.
Här är kölskyddets gummi-profil limmad med det svarta limmet efter noggrann rengöring och primer.
Fixering med spännband och en kloss under för att skyddet inte skall glida neråt mer än önskvärt. Skyddet skall gå lika lågt som kölen eller en cm ytterliggare.
Montering och fixering. Spännband för att skapa drag/tryck träklossarna för att hålla mot så att anliggning blir mot hela ytan
Flexibelt gummi-epoxispackel, spacklas i några omgångar. En svår uppgift för den ovane och dessutom rätt trångt på min båtvagn. Kom trots allt på en fungerande teknik när jag hållit på ett tag. Efter nästa lager blev ytan och formen rätt bra.
Hela kölen, kölens framkant före sjösättning....Inget finarbete i år hinner inte med detta.
Framkantens utsende efter en sommar, ingen grundkänning i år
Efter första året i sjön, lämnad obehandlad
Hela kölen, ovanför spacklades ett område på 20 cm för att få en mer "osynlig" övergång till kölskyddet.
Blev lite ojämt före sjösättning en bit upp och även längst ner, jämnade till detta efter upptagning med hjälp av en kniv, putsarbete återstår. . . . . När båten fortsättningsvis ställs på kölen får det inte trycka på kölskyddet, därför ligger plankan till höger ca 15 cm från den nya kölframkanten, där "egentliga" köl-framkanten börjar.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS