Anchorlift 1200W monteras i akter

Val av ankare och ankarspel

Valet föll på ett ankarspel med kätting hela vägen, orsaken är att det är både är trångt i aktern och även att fallhöjden från spelets tänkta placering är liten. Jag ville även ha en dold placering inne i båten.

Anchorlift Dolphin 1200 Mako är ett High speed ankarspel, det är starkt drar lätt 400 kg och momentant 1100kg, rekommenderas för båtar upp till 10 ton. Orsaken till att jag valde just detta, är att det löper ut med den höga utmatningshastigheten 40 meter/min, jag slipper därför att använda fritt fall som kan bli rätt våldsamt annars och jag får båda händerna fria för att manövrera båten.

50 meter galvad 8 mm klassificerad kätting, (fick sedan kapas till 45meter).

Ankaret är ett 15 kg Brucekopia, en typ jag är väldigt nöjd med.

Kablarna blir 35mm2 och ca 3m långa, kopplade till motorbatteriet via relä och 150A säkring.

Motordelen sitter ihop med växelhus och går att montera i 3 riktningar. Vikt ihopmonterat 19 kg.
Det här skall bli platsen för ankarspelet. Bakre BB stuvfack, idag ett litet stuvfack som bara används till blöt tamp.
Bakom stuvfacket finns plats bakåt till den ned-byggda badbryggan som sitter infälld i akterspegeln. Begränsat utrymme även nedåt. Plats måste finnas kvar för åtkomst av bottenventiler och kättingboxen skall göras dränerad.
Principbild. Stuvfacket sågas upp bakåt och öppningen byggs ihop med den infällda badbryggan.
En form skall tillverkas för kättingboxen. Först tillverkas en mall av kartong eftersom det är rätt trångt i utrymmet
Form tillverkas i formplywood, Grå tejp med transparent förpackningstejp ovanpå gör att plasten sedan släpper lätt.
Baljan är klar, men måste sedan sågas på mitten och därefter fixeras och skarvas in på plats.
Boxen sammanskarvad och fastplastad på plats. Ankarspelets kätting skall nu kunna inrymmas i den kättingbox som hamnar nedanför och bakom spelet.
Kättingboxen hela vänstra gavel plastas fast inne i bakre stuvutrymmet.
Kättingboxen klar. Ett runt hål tas up i högra gaveln för att senare montera åtkomstlucka. På bilden syns även ankarspelsbalk och kättingledare (plaströret överst).
Ankarspelsbalk förtillverkas, byggs i dubbelskal för att få hög vridstyvhet. 20mm polyuretankärna. (totalt 10 + 20 + 6 mm).
Ankarspelsbalken monterad på plats. Hålsågade och laminerade hål för spelets axel och bultar och även hålkanterna på genomföringshålet för kätting är laminerade och fasade.
Ankarspelets winchdel provas på plats. Nere i kättingboxen ligger en lampa och lyser på denna bild.
Tog upp ett 175mm hål för manlucka inne badbryggans stuvfack för åtkomst, för att förstärka upp laminatet på undersidan och för att sedan fästa bultarna till ankarliften.
Ankarlift. Shimsblocket tillverkat av flera lager glasfiberlaminat som sedan slipats till rätt form, en distanskloss efter skrovformen som är mellan 2 och 25mm tjock för att armen skall peka rakt bakåt
Ankarliftens ankarledararm monterad och kättingen 50 meter (70kg) matas in i kättingboxen. Innanför armen plastades tjockleken upp från 8 till 12mm.
När hela ankarkättingen körts in upplevde jag att det blev lite trångt under elmotorn (kortslutningsrisk). Körde därför ut 5 meter och kapade bort. Det får räcka med 45 meter kätting.
Ankare monterat och upphissat. Efter provkörning i hamnen så fungerar det......oj så lätt att hantera 15 kg ankare det blev!
Elchema. Kopplas till motorns huvudbrytare och batteri. Innan ankarspelet kan manövreras krävs att dess stömställare ställs i läge till. Ankarspelet går sedan att köra med "Toggle switch" eller med de båda fotkontakterna.
Inkoppling till motorns Huvud-strömbrytare (Blad 4 från original-schemat)
Ankarspel och kätting på plats, nu driftsatt. I utrymmet ryms nu även lite tamp. Uppe till vänster på bilden syns även en liten diodlampa, så jag kan ha bra koll på inmatningen av kätting då det är mörkt.

Utvärdering funktion

( - )   Fritt fall med lina hade varit lättare att hantera vid utläggning.

         Nu måste jag hålla inne knappen och mata ut mer än man tror (djupet + sträckan)

         Utmatningshastigheten 40m/min upplevs som helt rätt.

( -)    Det gäller att mata ut tillräckligt mycket kätting, har hänt vid tilläggning några gånger nu

         att jag glidit fram till bryggan och sedan backat utav kättingtyngden, man lär sig.

( - )   Kätting väger mycket (65kg).

( - eller + ) Båten rör sig olika relativt båtar med lina, vid vindförändring.

( + )   Tar mindre plats (höjd) än lina och "tjorvar" mindre.

( + )   Kättingen gör att det rycker betydligt mindre i förtöjningarna än med lina.

( + )   Ankarspelet är tillräckligt starkt.

( + )   Ankarliften fungerar bra, och känns tryggt att jag förstärkte skrovet vid fästpunkten

( + )   I övrigt blev installationen bra även om det inte rymdes mer än 45 m kätting trots den  

         utökade kättingboxen.

Skulle jag köpa nytt idag så tycker jag kätting fungerar rätt bra om man bryggförtöjer i grunda vikar som vi har här. Ett alternativ skulle annars vara ett band-ankarspel, om det är djupare där man förtöjer eftersom kedjans vikt/längd till båten drar ganska hårt från bryggan.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Tommy Andersson | Svar 08.02.2015 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS