Ny autopilot

Den gamla autopiloten

Den icke fungerande gamla "ratt autopiloten" skall monteras bort och Raymarins nya Evolution-system skall installeras med en elektrisk linjär drivenhet typ 1, under däck.

Den gamla autopiloten var då den fungerade inte så exakt som dagens moderna piloter och hade även den egenheten att ofta fastna (dvs att utan förvarning plötsligt sluta styra). Jag har bla därför inte använt piloten sedan jag köpte båten.... nu åker den ut.

Den tid jag saknat autopilot har jag känt att jag ogillar att lämna ratten, ens korta stunder även om båten rör sig ganska lugnt och snällt utan snabba kursändringar på egen hand, så blir det skönt att slippa kolla och korrigera kursen ofta.

Att ha en fungerande autopilot är även en förutsättning för att kunna klara båten helt ensam vid segelsättning och revning.

Den nya autopiloten EV200 Linear

 

Den nya piloten har en EV1-enhet som innehåller raitgyro, kompass och accelerometrar (som känner av rörelser i kompassriktning, krängning, pitch och sjöhävning).

Systemet kan även kopplas till GPS och vinddata om man så önskar och kan därför bli väldigt exakt. Den nya styrdataenheten ACU 200 som behandlar alla signalerna har modernt gränssnitt till SeaTalk NG och NMEA2000 databussar, så det lovar gott inför önskad integration av systemet.

Den mekaniska elektriska drivenheten (typ 1) skall vara tillräcklig för båtar upp till 10 ton och orkar ge en styrkraft upp till 295 kg.

 

Strömförbrukning

EV1  30mA

ACU (Standby) SeaTalk power supply 20mA

ACU (Standby) extern försörjning 300mA

Drivenhet linjär max 15A i drift (medelvärde 18-36W)

(För att spara ström och slitage går systemet att köra i 3 olika styr-nogranhets-moder.)

Integration

Installationen kräver en ordentlig infästning för styrenheten som måste byggas in i båten tvärs och bakom hjärtstocken (enda stället där den får plats). Det kommer att kräva en del plastarbete och andra anpassningar som kan bli lite besvärliga. Kabelinstallationen däremot bör bli relativt enkel.

- Men som vanligt blev även det lite mer jobb än vad jag räknat med.

Tillverkning av stödbock

Fästet för styrenheten bör göras stadig och får inte flexa, ska tåla manöverkrafter på 300 kg.

En mall i kartong kapas till och provas på plats. Denn nya stödbocken kommer att få plats under avgasböjen och hamnar då perfekt, dvs vinkelrätt för hjärtstocken.

Linjär styrenhet

Styreheten ska fästas i stödbocken och ska sedan manövrera mot den nya tillerarmen.

Viktigt är att montera ändlägesstopp i styrlänkaget så att inte styreheten får ta dessa ändlägeskafter om man styr för hand, backar etc som kan ge brytningar utanför manöverområdet.

Viktigt att styrenheten får så raka vinklar mot styrarmen som möjligt. Raymarine rekomenderar att avvikelsen inte är större än 5 gr.

Tillerarm

Styrarmen tillverkas på beställning av Båtsystem (Gediget -Ja) (Dyrt - Ja )

Tillverkning av form

Formen snart klar. Formplyfa är idealiskt att tillverka form av och i hörnen fungerar transparent packtejp bra eftersom plasten inte fäster på den heller.

Stödbocken förstärks

För att öka vridstyvheten placeras 2 cm polyuretan-kärna i både tak och efter enas sidan.

Innerskal plastas sedan så att en stadig dubbelskalskonstruktion erhålls. Nöjer mig när godtjockleken ligger på ca 6 mm och ca 8mm i framkant där hålet ska sågas upp.

Stödbocken monteras

Efter inmätning och fixeringsarbete kan stödbocken äntligen plastas fast i skrovet.

Linjeringen av styrenheten kollas och roderbegränsning av styrutslaget ska ordnas med den nya plattan under styrarmen. En pappskiva med lämplig vinkel provas in för att tillverka ett fäste för ändlägesstoppar.

Eldragning

Eldragningen försenades av att batterikretsen fick uppdateras med nya:

*  Batteripoler

*  Kabelskor och kablar

*  Huvudsäkringar och brytare

*  Jord-minus terminal

*  Säkringsterminaler för tillkommande installationer

När så detta blev ordnat så är det dragit fram el till Styrdatorn ACU via 2 x 6mm kabel och en säkring på 20A. Nätverket med instrument kopplas in via en brytare på säkringscentralen över en säkring på 5A.

Nätverket börjar ta form
Linjära styrenheten på plats (äntligen)
Roderlägesgivaren på plats. Den gamla roderlägesgvaren som är till ett litet visarinstrument i sittbrunnen behålls och flyttas undan.
Styrdatorn som är rätt stor, nu på plats och alla kablar anslutna. Till höger en SeaTalk-terminal med nätverkskablar.
Gyroenheten på plats. ska sitta vinkelrätt i lod (x och y-led) och kan sedan justeras (vridas) så den linjerar med med båtens kursriktning
Den gamla autopilotpanelen lämnar ett hål efter sig som behöver täckas över. Varför inte göra det med en GPS-enhet som inte är så dyr och som ska gå att nyttja som en andra manöverpanel.

Utvärdering arbete

😙

Bygg-installationen, mer plastjobb än förväntat!

El-installationen, mer jobb än förväntat!

Inställning, hamninställning och sjökalibrering, en ren barnlek!

 

Utvärdering funktion

Autopilotens grundfunktion (styrs via p70-enheten)

.....Styra efter given kurs. Kompsstyrningen fungerar bra

.....Tre nogrannhetsgrader (ej provat ännu)

🙂

GPS-funktionen kan ge följande funktioner styrs via A65-enheten.

.... Styra till utpekad punkt (fungerar om man väljer en punkt för om tvärs)

.....Styra efter ett spår (ej provat ännu)

.....Styra mot en waypoint i en planerad rutt (ej provat ännu)

 

Vinddata kan ge följande funktioner (men jag saknar vinddata)

.....Styra efter vind

.....Förhindra gipp

.....Göra slag

 

Allmänna intryck

Då autopiloten är frånkopplad finns inget märkbart motstånd från styreheten.

Då autopiloten styr, så hörs inget.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS