Nytt värmesystem del 1.

Utbyte av värmare

Den gamla gasolpannan har snart passerat bäst före datum och skall nu bytas ut mot ett "säkrare" system med dieselvärmare.

Gasolpannans driftsäkerhet är det egentligen inget fel på. Värmaren är lättstartat, tyst och ger jämn värme, samt luktar eller ryker inte. Det är bara det, att det känns lite läskigt att sova och ha gasolen påslagen, trots gasolvarnare.

Dieselvärmare har inte någon explosionsrisk, men har ibland nackdelen att de kan ha driftproblem, ryka och luktar mer.... men jag kommer att sova bättre och det känns viktigare.

Ändringar i vattenburet system

Gasolpannan har idag ett "en-rörssystem", (slang som är 16mm invändigt). Vattnet cirkulerar sakta igenom och via en membranpump pulserar det runt vattnet då det värmeexpanderar. Detta är möjligt eftersom gasolpannan kan ge låg effekt under lång tid.

Dieselvärmare däremot värmer vattnet fortare och kräver ett högre vattenflöde. Om cirkulationen blir för dålig nödavstänger värmaren och det vill man undvika. Därför krävs en elektrisk cirkulationspump och att rörsystemet uppgraderas med tjockare slang för bättre flöde. Stammen i slingan kommer att bestå av slang med invändig diameter 22mm och på vissa ställen 2 x 16mm.

Det nya rörsystemet

Värmaren

Det blir Ebersprächers DW3, deras minsta. En värmare väldigt lika de som installeras i personbilar.

Finessen med en liten värmare att den kan gå längre tid utan att stänga av. Vanligtvis blir det dessutom snabbt för varmt i en båt med värmare.  En liten värmare bör därför räcka gott och väl. Denna båt har dessutom skrov i sandwichlaminat, så skrovet isolerar rätt bra.

Värmare som får gå i långa etapper fungerar bättre än de som stängs av ofta.

Slangdragning

Del 1, styrbordsidan

Naturligtvis mycket mer jobb än vad jag kunde föreställa mig innan.

Borra hål och dra slang är det som tar tid liksom att plasta fast ett fäste för värmren.

Särskilt knepigt och trångt att komma fram under skåpet på toa.

El-rör 50mm indraget efter en del slipande i den gjutmassa som lagts ut innan basinredet till toaletten monterades. Därefter provas att 22mm slangen rymms. Slangen är 28mm utvändigt och ska sedan ha en tjock slangisolering utanpå.

Från beredarrummet (Där varmvattenberedaren och värmeväxlare ska rymmas) fram vidare under toaletten.
Mellan skrov och basinrede är det rätt trångt, provar här med slang utan isolering.
Slang med isolering nu på plats under basintredet till toaletten och toalettskåpet
Efter passage föbi navbordet kommer 1:a förgreningen, med kran till radiator.
Vidare förbi går 22mm slang med värme och den förgrenade 16mm går via radiator 1 och 2, blir sedan retur

Del 2, förpiken

Förpikens rätt lilla radiator kan nu få mer värme än i salongen.

Uttänkt i förväg, men bara för att kunna ändras

Strypventilerna komme nu istället att placeras längst fram vid elementet

Slangen kommer in till förpiken via garderoben. Det är här slangen ska fördelas

Del 3 Stybordsidan

Slangar ska dras förbi motorn och fram under pentry och under vattentanken.

* När radiatorn i akterkojen lossas upptäcks problem... (bild). Under radiatorns ram är det    utstickande glasfiber trådar och dessutom fuktigt. Detta får slipas ner och torkas.

* Att gå under vattentanken gör att tanken måste monteras ur. Samt att 22 mm slang ersätts med 2 st 16mm.

Reparation: Först mättas glasfibern med epoxy och sedan spacklas en kant upp, med epoxy blandat med glasmikrobalonger. Ribban används som gjutform
Slipning av gjutningen och sedan måling med topcote, Snyggt!
Ett 2:a hål för den nya slangen borras upp under skåpen i köket

Avgassystem

Hål för avgaser placeras lämpligen i akten på en segelbåt och då min 30 cm ovan vattenytan.

Slangen ska luta nedåt mot utsläppet eller läggas i en svanhals. Avgasningen fixeras med hållare under relinglisten och går sedan bakåt och förbi installationer för dusch, ventilation och autopilot.

Båda hålen kompenseras med flera lager laminatför bibehållen styrka nära lasttagande zoner. . Utförs innan hålen borras

Hålet för avgasröret som kan bli 80-100 grader får en frigång i hålet på 1-2 mm från skrovet och fästs på utsidan med packning och skruvar

Hålet för avgasutsläppet förstärks både i sidled där det blev för brett och även med en stor bricka på undersidan som lamineras fast med 2 lager duk.

Förtillverkning av infästningskullar och avgasvägg. Kullarna består av distansmaterialet polyuretanskiva som limmats ihop och sedan överplastas för att slipppa bygga upp tillräcklig tjocklek på plats inne i stuvutrymmet.

Fäste för värmaren

Värmaren fästes på skrovsidan i uppbyggda "kullar" som ger frigång från skrovet. Expansionstanken får en fästpunkt ovanför septitanken

Efter att hålets väggar byggts upp med epoxy och glasfiber, borras hål för avgasstosen.

-Blev rätt bra trots att det inledningsvis blev delvis misslyckat. Med förstärkningen på baksidan borde det ge ungefär samma styrka som innan hålet borrades.

Avgasröret får nu frigång från hålets kanter.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS