Sidepower

Funderingar om Bogpropellertyp

Störd strömning skapar turbulens med stort motstånd. Problemet kan åtgärdas med formgivning av skrovet, men det blir besvärligt.

Tunnel eller sänkbar bogpropp det var frågan.

En tunnelpropeller är i en första anblick både enklare och säkrare funktionsmässigt, men på en segelbåt kan tunnelns bakre tväryta ge en allt för stor påverkan genom kraftig turbulens, ( i fören där man av fartoptimeringsskäl vill ha laminär strömning).

Påverkan på båtens fart blir som störst i lägre farter, dvs seglingsegenskaperna blir klart sämre i svag vind. Detta går att motverka med avancerad formgivning, men då blir insallationen mycket mer besvärlig än att "bara" borra 2 stora hål och plasta in en tunnel.

 

Sänkbara alternativ

Sänkbar bogpropp är ca 2-3 ggr dyrare och medför även en ytterligare komplikationen att det är en arm som ska röras ut och in, vilket då kan ske på huvudsaklingen 3 olika sätt.

1. Glida upp ner utefter cylindrar

2. En stel arm med elmotor och fast drivaxel som svänger ut med lagring och tätning där den     går igenom skrovet

3. En ledad drivaxel som svänger ut med en motorn fast monterad i chassit

 

- Jag fastnade för alternativ 3 och valde då mellan Italienska Quick eller Norska Sidepower.

Sidepower är något dyrare men är smalare vilket var den avgörande faktorn för att jag ska få plats med installationen så långt fram som möjligt.

 

Andra alternativ

Jag har även titta på andra alternativ som hydraldriven bogpropp eller vattenjet men uteslutit dessa pga att de inte blir enklare eller mer driftsäkra.

Huvudalternativen.

Funderingar om behov av tryckkraft

Hur stark bogpropp behövs

Hellre för stark än för svag, var min ursprungliga tanke. Då jag först var inne på tunnel-alternativet, så stod valet mellan 6kW eller 8 kW.

Orsaken att jag anser att i normalfallet behövs ingen bogpropeller på en segelbåt, men när det "skorpar till sig" så behövs kraften, då bör den hålla båten i upp emot 15m/s och då krävs ordentligt med kraft för att vrida upp båten.

Med nedsänkbar bogpropp kan effektbehovet sänkas något eftersom ökad verkningsgrad erhålls då propellern "greppar" längre ner i vattnnet och vanligtvis även kan placeras längre förut i skrovet och då blir momentarmen för rotation högre.

Behovet med sänkbar som placeras långt fram kan då bli 5-6 kW. Tyvärr blir de större sänkbara bog-propparna för stora för min båt och dessutom klart dyrare.

Valet blir därför någon av de ovanstående på 4,4kW som ger tryckkrafter på 80-96 kgp vilket faktiskt något mer än en tunnelpropeller på 6kW.

 

Erfarenhet från installationsarbetet

Ser nu när jag fått bogproppen och börjat montera, att större hade varit nästan omöjligt att få in då den är 5 cm högre och hade varit svår att få in under toften. Bredare hade inte heller varit möjligt.

Bogproppen ryms nu i den främre delen av förpikens stuvfack, men skott-väggen måste sågas upp för att komma åt för plastning bakåt och att någon extra cm krävs ur det bakre facket.

Bogpropellern hamnar då ganska exakt 4 meter framför kölens rotationscentrum, ger då ca 900 x 4 = 3600 Nm det motsvara samma kraft som om man drar tvärs i en tamp i fören med 600 N, (3600 Nm/6 m)

                                                                                                                                             

Valet blev en Sidepower SR80/185. Konstruktionen ser regäl ut och är den största som får plats.

Måttagning och sliparbete

Propellern hamnar mer än tillräckligt djupt ca 350 mm under vattenlinjen, men utfällt ska den om möjligt ligga helt utanför skrovets undre yta

Slipning och sågning

Ett område 20cm utanför och runt bogproppellerns placeringen behöver renslipas från topcote.

Ett större hål i mellanväggen måste sågas ur och renslipas ner mot skrovet så att ytan blir plan.

Bogpropellerns schassi ska sedan trimmas ner så att dess långsidor följer skrovformen, dvs sågas ner i framkant och bakkant.

 

Måttagning

Bogpropelllern provas på plats med elmotorn monterad för att säkerställa att den inte blir för hög, detta höjdmått avgör hur långt fram den går att montera.

Eftersträvar att få propellern maximalt framåt för att få plats med batterilåda strax bakom.

Mätning och justering

Mycket tid går åt till att mäta, så att inget viktigt förbises.

Måttagning utförs efter yttermåtten som ritas in med chassit som mall. Sedan ritas mått in utgående från centrumlinjen. Frigång för att kunna lossa hävarmsmekanimen och eldomkraften måste givetvis eftersträvas, men det blir trångt på denna sida.

Bogpropellerutrymmet anpassas

Håltagning i skrovet

Hålet i skrovet ska sågas så att kanterna lutar upp emot 45 grader. Kändes svårt att få så  mycket lutning samtidigt med en rak kaplinje, skrovet är mellan 20 och 25 mm tjockt i bottendelen.

 

Injustering av luckan

Fixering, kontroll och inplastning

Förstärkningsåtgärder

Skrovets belastining

Eftersom hålet sågas ur i en del som är enkellaminat och rätt tjockt men som angränsar till dubbelllaminat så ser jag det nödvändigt att förstärka upp lite runt hålet för att behålla ungefär samma styvhet i området. Ursågade hålet var 20 mm så försärkningen runt blir då mer än 10 mm närmast chassit och något tunnare 5-8mm en bit ut enligt bilden nedan.

 

Bogpropellerchassits belastning

Luckan som sedan hålls av chassits länkarmar och propellertunnel, ska när den är infälld helt gå emot och stödja mot skrovet när luckan är infälld så att sjökrafterna inte trycker i chassits infästningsdelar, utan i sin helhet fixeras av luckramen, dvs hållets 4 längsgående 45 gradiga kantytor. Chassit är bara ca 5-6 mm tjockt och är endast som jag ser det dimensionerat för att hålla luckan och drivaxeln i läge då farten och sjökrafterna är låga.

Området runt bogpropellerns chassi försärks med extra laminat

Eldragning och inkoppling

Nu när allt plastjobb är avklarat återstår eldragning. Roligare och mer hälsosamt (skönt att ha kommit så här långt). Detta återstår nu:

  • Inkoppling av kraftkablar till elmotorn
  • Huvudströmsrelä med styrning samt huvudsäkring
  • Inkoppling av S-linksystemet
  • Inkoppling av trådlös fjärrmanövrering
  • Montering och inkoppling av ny batteribox i förpiken.
  • Dragning och inkoppling av övrig kabelinstallation i förpiken

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.02 | 17:04

Snyggt jobbat.
Ett av mina i framtiden närstående projekt är just installation av ett ankarspel.
Spara länken och kommer att tjuvkika lite på ditt jobb.
Toaen

...
07.06 | 11:38
Min förstasida har mottagit 9
11.05 | 20:56
2012, Ankarspel har mottagit 4
16.04 | 20:52
2016, Bogprop. 2 har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS